Meksyk - mieszanka mistycyzmu, piękna natury i dobrej zabawy

Jeśli miałabym podsumować Meksyk to powiedziałabym, że to mieszanka mistycyzmu, piękna natury i dobrej zabawy. Jest to kraj pełen sprzeczności. Znajdziemy tutaj zarówno ruiny Azteków i Majów, nowoczesne dzielnice biznesowe Mexico city, katolickie kościoły, pomniki Jana Pawła II, szamanów jak i piękne wodospady, ale nie brakuje też modnych klubów i restauracji oraz oczywiście długich piaszczystych plaż z turkusową wodą i palącym skórę słońcem. Jak dla mnie to mieszanka idealna.

Ciekawostka: W Meksyku wynaleziono kolorową telewizję, spłuczkę toaletową, pigułkę antykoncepcyjną, falochron i popcorn. Zapraszam na relację :)

Do Meksyku pojechałam jak zupełnie jak nie ja, bez zupełnego przygotowania (pojechałam z klubem podróżników Soliści), ale było warto, bo dzięki temu każde miejsce było dla mnie odkryciem i zaskoczeniem. Bardzo polubiłam klimat tego miejsca.

NASZA TRASA:

Mexico City - Teotihuacan - Puebla - Cholula - Oaxaca - Monte Alban - Hierve del Agua - Kanion Sumidero - Chiapas  - San Cristobal de las Casas - San Juan Chamula - Agua Azul - Misol Ha - Palenque - Merida - Chichen-Itza - Rio Lagartos - Tulum

CO MNIE NAJBARDZIEJ ZASKOCZYŁO W MEKSYKU:

• Czystość w miastach - Miasta są bardzo czyste, jest lepiej niż we Francji czy w Polsce. I tak, przyznaję, miałam głupie wyobrażenia białej Europejki o brudnym zapuszczonym Meksyku. Na szczęście Meksyk postawił mnie do pionu i z klasą zaimponował mi pokazując jaki jest piękny i  jaki potrafi być nowoczesny.
  • Jak potrafi łączyć stare tradycje ze współczesną kulturą. W Meksyku jest wiele wierzeń i mimo że większość z nich to katolicy, to ciągle można spotkać szamanów i ludzi wierzących w stare tradycje Majów i Azteków, wróżby etc.
  • Jak niedobrą kawę tu parzą. Same ziarna są dobrej jakości i warto przywieźć stąd kawę, ale na miejscu chyba nie umieją jej parzyć.
  • Jak dobre jest tu guacamole. Tutaj robi się je z dodatkiem pomidorów i cebuli. Pycha!
  • Swojskość - razem z innymi członkami wyprawy często mówiliśmy jak swojsko się tutaj czujemy.
  • Jak godziny otwarcia restauracji i kawiarni do niczego nie zobowiązują. :)

MEXICO CITY

" Witamy w Meksyku, najlepszym mieście na tej planecie, gdzie chaos oznacza piękno, a życie poza prawem jest nie tylko normalne, ale i konieczne"  Paco Ignacio Taibo II - dziennikarz i pisarz pochodzący z Hiszpanii *

To 30 milionowe miasto zachwyciło mnie różnorodnością architektoniczą i kulturową. Znajdziemy tutaj dzielnice turystyczne, artystyczne, biznesowe, kościoły, Mariachis i Indian. Zwiedziliśmy centrum miasta, dwa muzea: Muzeum antropologiczne i muzeum Fridy Kahlo - oba bardzo polecam. Ale jest też mistyczna strona miasta. W okolicach głównego placu Zocalo cudownie pachnie palonym drzewem Palo Santo. Poddałam się nawet rytuałowi oczyszczenia przez Indian.

Uwaga na korki - przemieszczanie się turystycznymi autobusami to doskonałe rozwiązanie, szczególnie dla laików, ale weźcie pod uwagę, że dystanse są spore, a korki mocno przedłużą czas podróży.

Wieczorem, po degustacji tequili, poszliśmy na plac Garibaldiego posłuchać słynnych muzyków Mariachis, z gitarami i kolorowymi kapeluszami.

TEOTIHUACAN

W mitologii Indian to tutaj powstało słońce i księżyc. To kompleks ruin, piramid i świątyń.

Tutaj najpierw odbyliśmy lot balonem - dla mnie był to pierwszy lot więc radość była nie do opisania.

Potem zwiedziliśmy ruiny Teotihuacan z przewodnikiem. Cały kompleks jest naprawdę spory i imponujący. Prawdopodobnie powstał w II w. p.n.e , a w IV w.n.e. był już największym ośrodkiem handlowym i religijnym centralnego Meksyku.

PUEBLA

Bardzo kolorowe miasto. Zwiedziliśmy je zarówno za dnia jak i nocą. Nocą jest pięknie oświetlone, co sprawia, że jest chyba jeszcze bardziej efektowne niż za dnia. Jest tutaj też spora dzielnica z muralami.

CHOLULA

To miasto z największą pod względem objętości piramidą na szczycie której kolonizatorzy wybudowali kościół. Ze szczytu piramidy roztacza się piękny widok na czynny wulkan Popocatepetl - 5500 m.n.p.m. Oglądaliśmy stąd zachód słońca.

OAXACA

To jednocześnie nazwa regionu i miasta które jest jego stolicą. Jest to miasto artystów. Panuje tu bardzo przyjemna atmosfera. Zwiedziliśmy miasto i próbowaliśmy lokalnych specjałów : kukurydza w majonezie z serem i chili, tejate - napój z tłuszczu kakao, migdałów i kakao, był też lokalny chlebek i kakao. Wieczorem w rynku była coniedzielna taneczna impreza.

Hierve el agua

To skamieniały wodospad w otoczeniu gór. Na szczycie znajdują się meksykańskie Pamukkale - źródełka w których można się wykąpać. Ulga po wspinaczce w palącym słońcu.

MONTE ALBAN

To kompleks świątyń i dawna stolica Zapoteków usytuowana 2000 m.n.p.m. To najstarsza znana   metropolia w Meksyku.

KANION SUMIDERO

Tutaj odbyliśmy rejs po rzecze Grijalva. Ściany kanionu mają kilometr wysokości.  Zobaczyliśmy tutaj krokodyle, małpki i egzotyczne ptaki. :)

SAN CHRISTOBAL DE LAS CASAS

Jedno z najładniejszych miast w Meksyku. Jest to górskie kolonialne miasto położone na wysokości 2200 m. Jest tu ogromny targ na którym kupiliśmy pamiątki, mnóstwo kawiarni, restauracji i dyskotek. Nawet udało się nam rozkręcić imprezę na jednej z dyskotek. Znajdują się tutaj też dwie francuskie piekarnie z croissantami :) Niedaleko miasta są do zwiedzenia jaskinie - Grutas de Rancho Nuevo.

SAN JUAN CHAMULA

Zwiedziliśmy tutaj kilka ciekawych miasteczek. Chiapas to chyba najbardziej zróżnicowany etnicznie stan w Meksyku. Niemal każda miejscowość ma inne stroje. Mówi się tutaj w lokalnych językach pochodzących najprawdopodobniej od Majów.

Jednym z miasteczek było San Juan Chamula. Znajduje się tutaj kościół w którym odprawia się indiańskie rytuały oczyszczenia. W środku cały kościół jest wyłożony słomą, a na podłodze stoją setki świeczek. więc wygląda to bardzo magicznie. Rytuały polegają na machaniu kurami nad głowią osoby oczyszczanej , a następnie zabijaniu kury skręcając jej kark lub podduszając. Aż słychać łamanie kręgosłupa brrr. Trochę przerażające, ale niezwykle ciekawe przeżycie.

Następnie ruszyliśmy w trudną, pełną hopków drogę. Hopki to progi zwalniające, które znajdują się co paręset metrów i przez które podróż jest naprawdę koszmarna. Tym bardziej, że kierowca po każdym progu przyspieszał, by za chwile znowu zwolnić, potem jest hop i zabawa zaczyna się od początku. I tak przez kilka godzin.

Wodospady AGUA AZUL i ROBERTO BARRIOS

To kompleks wodospadów z turkusową wodą w których można się kapać. Było to ukojenie po trudnej i wielogodzinnej drodze. Widoki są niesamowite, a w wodzie mieliśmy mnóstwo zabawy. Woda jest tak błękitna ponieważ zawiera w sobie dużo węglanu sodu i wodorotlenku magnezu.

Wodospad Misol Ha

To taki instagramowy wysoki i nieco bajkowy wodospad. Niesamowicie mi się tutaj podobało. Można przejść za wodospadem. Woda spada z 30 metrów. Tutaj też się kąpaliśmy podpływając pod sam wodospad.

PALENQUE

Tu zwiedzaliśmy kompleks świątyń Majów. Było tu bardzo kameralnie, mało ludzi i wiele do zobaczenia.

MERIDA

Kolejne urocze miasto. Nazywane jest małym Paryżem, ponieważ architekci inspirowali się stolicą Francji . Niejeden zakątek tego miasta przypomina faktycznie Paryskie bulwary.

CHICHEN-ITZA

To bardzo znany kompleks. dane miasto Majów i Tolteków. Jesteśmy na Jukatanie, więc i popularność tego miejsca jest o wiele większa niż innych kompleksów, co wiąże się niestety z tłumami turystów. Ale samo miejsce jest niesamowite, a dzięki dofinansowaniu świątynie i piramidy są w pełni zrekonstruowane.

CENOTY

Na Jukatanie jest mnóstwo cenot - naturalnych studni krasowych utworzonych w skale wapiennej. Inaczej mówiąc to wielkie okrągłe baseny z turkusową wodą, otoczone lianami w których można się kąpać, skakać do wody, jeździć na tyrolce i dobrze się bawić. Kolejne bajkowe miejsce. :)

TULUM

Bardzo popularne wśród turystów miasto, które kiedyś było wioską rybacką. Dziś stanowi konkurencję dla Cancun. Jest bardzo hipsterskie i zachęca ogromną liczbą barów, restauracji i hoteli. Aby poruszać się po mieście wynajęliśmy tutaj rowery z czego miałam niesamowitą radość. Plaże są tutaj niesamowite. Woda jest czysta, turkusowa a słońce prawie pali Wam skórę. W okolicach jest też kilka kompleksów świątyń do zwiedzania. Można też snorkelingować i podglądać żółwie i płaszczki (polecam zrobić to na własną rękę bo te płatne organizowane przez firmy przy plażach nie gwarantują ani dobrego sprzętu ani widoku dużej ilości zwierzątek).

To już koniec i tak długiego wpisu. Nie umieściłam tutaj wszystkiego, ale główna trasa jest opisana :) Polecam Wam te niezwykłą przygodę z Solistami. Nasza grupa 16 osób była bardzo zgrana i sprawiła, że ten wyjazd był naprawdę wspaniały. Na pewno chciałabym jeszcze kiedyś tu wrócić ponieważ Meksyk przyjął mnie z otwartymi ramionami. Wam serdecznie polecam zapuszczenie się w te Azteckie i Majowe ziemie. Warto :)

KILKA INFORMACJI PRAKTYCZNYCH.

• ORGANIZATOR - Klub podróżników Soliści - https://solisci.pl
  • TERMIN - wyjechaliśmy w marcu 2022. Jeśli chodzi o pogodę to większość czasu było bardzo ciepło i słonecznie, chociaż trzeba być przygotowanym na chłodne poranki i wieczory kiedy wjeżdża się na wysokość.
  • FORMA wyjazdu : była to objazdówka. Przemieszczaliśmy się wynajętym autobusikiem. Mieliśmy też dwa przejazdy nocnym autobusem. Tutaj polecam zaopatrzyć się w ciepłe ubrania, bo kierowcy często przesadzają z klimatyzacją.
  • Był z nami LEADER solistów - Marek - polecam tego leadera. Energiczna, pozytywna osoba z dużym doświadczeniem, która co prawda przetyra Was przez ten wyjazd i wyciśnie z was ostatnie soki ale na pewno dużo zobaczycie i nic Wam nie umknie.